Hoe gaat een VR ontwikkelaar te werk?

Naast het toenemende aantal merken en modellen VR brillen neemt ook het aantal applicaties in hoog tempo toe. Naast de producties die iedereen kan downloaden, of 360 video’s die iedereen kan bekijken via YouTube of Facebook, zijn er de toepassingen voor eenmalige presentaties tijdens een evenement of applicaties die intern worden gebruikt binnen een organisatie. Om deze software te laten maken zul je samen moeten werken met een VR ontwikkelaar. Het is voor veel organisaties niet duidelijk wat een virtual reality bedrijf eigenlijk doet, en hoe te werk gaan. Op deze pagina helpen we met de keuze maken voor een VR bedrijf, en leggen we stapsgewijs uit hoe ze in grote lijnen te werk gaan.

Hoe kies je een VR ontwikkelaar?

Het maakt niet uit of het een 360 video betreft of een applicatie om personeel te trainen; een virtual reality bedrijf levert maatwerk. Dit zijn de vijf voornaamste criteria bij de keuze voor een VR bedrijf:

  1. Communicatie: De afnemer en de aanbieder komen vanuit andere sectoren, maar moeten wel dezelfde taal spreken. Dat kun je letterlijk en figuurlijk nemen. Je kunt bijvoorbeeld met een virtual reality ontwikkelaar in zee gaan die gehuisvest is in India. Naast de taalbarrière is er sprake van een grote afstand en daarbij komen er nog eens culturele verschillen. Maar ook een VR bedrijf in Nederland kan een compleet andere ‘taal’ spreken, bijvoorbeeld programmeertaal. Zorg dat je als opdrachtgever in begrijpelijke taal kunt communiceren met het agency dat het project zal uitvoeren.
  2. Dienstverlening: Een 360 video produceren vereist een geheel andere set aan competenties dan een spel ontwikkelen. Sommige productiehuizen specialiseren in één specifiek media type, er zijn ook all-in agencies. Het is daarbij best mogelijk dat er gewerkt wordt met onderaannemers, dat is in principe geen bezwaar zolang je een vast aanspreekpunt hebt en een aannemer die verantwoordelijk gesteld kan worden.
  3. Tarieven: De productie van virtual reality content is niet meer voorbehouden aan internationale bedrijven die miljoenen kunnen spenderen aan marketing. Het helpt wel uiteraard, toch zijn het vaak de “grass-roots” toepassingen die uiteindelijk het meeste opleveren. Een VR ontwikkelaar kan op basis van een richtbudget het maximaal haalbare resultaat leveren, wees dus niet te terughoudend met bedragen noemen.
  4. Voorwaarden: Wanneer over drie weken een belangrijke productlancering plaatsvindt moet er snel iets op tafel komen. De deadline kan van grote invloed zijn op de productie. Naast de voorwaarden van de opdrachtgever zal het virtual reality bedrijf ook voorwaarden stellen, zorg dat deze helder zijn alvorens een project op te starten.
  5. Communicatie: Dit punt is zo belangrijk dat we het tweemaal noemen. Een VR ontwikkelaar moet niet alleen zaken duidelijk kunnen uitleggen, ze moeten in de eerste plaats ook kunnen luisteren en de vraag vertalen naar een passend antwoord. Tijdens de eerste communicatie kom je er als opdrachtgever doorgaans al snel achter of er een ‘klik’ is, wanneer deze ontbreekt kun je beter wat verder zoeken. Anders kom je gedurende het proces geheid in de problemen.

Wanneer je een keuze hebt kunnen maken voor een VR bedrijf kun je verder met de projectrealisatie. Laten we in het kort het proces doornemen, houd er rekening mee dat het een zeer algemeen overzicht betreft.

Zo gaat een virtual reality bedrijf te werk

Intake gesprek

De wensen en doelstellingen worden besproken. Mogelijke limitaties worden bepaald, evenals het distributieplatform en de technische vereisten. Het beoogde budget kan worden besproken, maar dat wordt niet altijd in deze fase vastgelegd.

Concept fase en budgettering

Tijdens deze fase worden de ideeën verder uitgewerkt tot een werkbaar plan. Op papier wordt de vorm bepaald, er wordt een roadmap bepaald om tot het gewenste resultaat te komen. Nu kan het budget behoorlijk nauwkeurig bepaald worden, met eventuele ruimte voor onvoorziene omstandigheden of voor nieuwe ontwikkelingen.

Planning

Aan de hand van een uitgewerkt concept kan een planning worden gemaakt. Door ‘milestones’ te bepalen kunnen de verschillende delen worden afgetikt, om zo dicht mogelijk binnen de gestelde deadline te blijven. De doorlooptijd bepaalt voor een groot deel de technische mogelijkheden.

Realisatie

De planning wordt ten uitvoer gebracht, als er onvoorziene omstandigheden zich voordoen wordt hier direct op gehandeld om het plan zo nauwgezet mogelijk ten uitvoer te brengen. Aan de hand van tussentijdse controlepunten en wederzijdse communicatie kan er nog ruimte zijn voor bijsturing.

Testen en aanpassingen doorvoeren

Een beta versie van de productie wordt intern geëvalueerd waarbij feedback nog doorgevoerd kan worden. Naar gelang het type content kunnen zekere elementen vastliggen, doorgaans zal er in deze fase nog voldoende ruimte zijn voor fijnafstemming.

Uitrol

Wanneer de definitieve versie tot stand is gekomen wordt het tijd om de productie uit te rollen. Dit kan tijdens een event zijn voor stakeholders, individueel aan klanten of intern voor training. De hardware en software moeten in deze fase perfect op elkaar afgestemd zijn, bij live presentaties is het ook mogelijk dat er professionele ondersteuning ter plekke is.

Bespreek alle mogelijkheden met de VR ontwikkelaar voor advies op maat. Aan de hand van bovenstaande informatie kun je goed voorbereid aan de slag gaan.

Bericht auteur: Ilonka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *